TED ÜNİVERSİTESİ
Eğitim Fakültesi
“Sayı Duyusu Temelli Öğretimin Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Öz yeterliklerine ve Performanslarına Etkisi"
Dr. Çiğdem Alkaş Ulusoy
Tarih: 15 Mart 2019, Cuma
Zaman: 14:00 - 14:30
Yer: F123
Özet:
Bu çalışmada sayı duyusu temelli öğretimin öğrencilerin matematiğe ilişkin özyeterlikleri veperformanslarına etkisi incelenmiştir. Matematiğe ilişkin özyeterlikler, matematik özyeterliği ile sayı duyusuna yönelik özyeterlikten oluşmaktadır. Öğrencilerin matematik performanslarını ise sayı duyuları, problem çözme başarıları, matematik başarıları ile günlük hayattaki matematiği fark edebilmeleri oluşturmaktadır.
Bu çalışmada nicel araştırma desenlerinden öntest-sontest kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Çalışma, Ankara ili Çankaya ilçesinde bulunan bir devlet okulunda altıncı sınıfa devam eden iki grup üzerindeuygulanmış ve 13 hafta ders planlarının, 2 hafta ölçeklerin uygulanması olmak üzere toplam 15 hafta sürmüştür. Bu süreçte deney grubundaki öğrenciler sayı duyusu temelli bir öğretimden geçerken, kontrol grubundaki öğrenciler öğretmenlerinin genellikle ders kitabından yararlanarak sürdürdüğü öğretimle devam etmişlerdir. Çalışmada öğrencilerin sayı duyularını belirlemek amacıyla “Sayı Duyusu Testi”, öz-yeterliklerini ölçmek amacıyla “Matematiğe Karşı Özyeterlik Algısı Ölçeği”, sayı duyusunayönelik özyeterliklerini belirlemek için “Sayı Duyusuna Yönelik Özyeterlik Ölçeği”, günlük hayattaki matematiği ne kadar fark ettiklerini belirlemek için “Günlük Hayatta Matematik Anketi”, problem çözme başarılarını ölçmek amacıyla “Problem Çözme Testi”, matematik başarılarını belirlemek için ise dönem sonu notu kullanılmıştır. Veriler SPSS 15.0 paket programı kullanılarak MANOVA analizi ile analiz edilmiştir.
Yapılan analiz sonuçlarında sayı duyusu temelli bir öğretim sürecinden geçen öğrencileringeçmeyenlere göre sayı duyularının, günlük hayattaki matematiği fark edebilmelerinin ve problem çözme başarılarının anlamlı bir şekilde geliştiği gözlenmiştir. Yapılan sayı duyusu temelli öğretim, öğrencilerin matematik özyeterliklerinde, sayı duyusuna yönelik özyeterliklerinde ve matematikbaşarılarında anlamlı bir farklılaşma yaratmamıştır.
Tarih: